تغییر ادراک معنا از حرم امام رضا (ع) در نسبت با زمان
نویسندگان
چکیده
امروزه جایگاه بین المللی شهر مشهد به عنوان یکی از قطب های مذهبی و فرهنگی جهان اسلام، ضرورت برجسته کردن حرم مطهر، توجه به بافت پیرامونی و در نتیجه ساماندهی آن را به روشنی نمایان می سازد. عدم توجه به احیا و ساماندهی این بافت می تواند سبب کاهش جذب گردشگر، جابجایی جمعیت ساکن، رکود وضعیت اقتصادی و مهمتر از همه، از بین رفتن هویت و نقش مذهبی- فرهنگی آن گردد. در مقابل آشکار است که افزایش کیفیت معنایی و بصری عرصه های شهری می تواند عامل مهمی در جذب گردشگران مذهبی از سرتاسر نقاط جهان به شهر مشهد و همچنین حفظ ابعاد هویتی و خاطره ای نزد ساکنین و زوار محلی باشد. در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده تا به این پرسش که کدام یک از ابعاد ادراک محیط حرم درگذر زمان دستخوش تغییر شده ، پاسخ داده شود. قلمرو مکانی این پژوهش خیابان های منتهی به حرم بوده و در تحقق آن از راهبرد اسنادی و پیمایش اجتماعی استفاده شده است. تأکید این جستار بر تغییر وجوه معنایی ادراک منظر بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) درگذر زمان بوده و ارزیابی آن در ابعاد شناختی، احساسی، تفسیری و ارزشگذاری انجام یافته است. تعداد اعضای نمونه مرحله نظرسنجی 105 نفر می باشد که به روش تصادفی انتخاب و پرسش نامه ای شامل سؤالات باز و بسته میان آنان توزیع شده؛ همچنین تحلیل داده ها با استخراج ضریب رگرسیون میان متغیرهای مستقل و وابسته در نرم افزار spss 16 و exel ارزیابی گردیده است. نتایج نشان می دهند که به سبب ظرفیت پایین بافت کنونی پیرامون حرم، بیشترین تأثیر بر تمایل افراد به تغییر محیط به ترتیب متوجه بعد شناختی، تفسیری، ارزشی و در نهایت بعد احساسی است که این نشان دهنده عدم توجه به ابعاد ادراکی، معنایی و به ویژه در بعد شناختی است که در معنادار شدن بیشتر محیط کمک مؤثری می نماید.
منابع مشابه
تغییر ادراک معنا از حرم امام رضا (ع) در نسبت با زمان
With respect to today's international standing of the religious city of Mashhad in the Islamic world, we need to highlight the shrine, according to surrounding context in order to manifest its organization. Lack of attention to the restoration and reorganization of the city texture may reduce tourism, population displacement, economic recession and, above all, the loss of cultural identity and ...
متن کاملبررسی هنر آینهکاری در رواق دارالسیاده حرم امام رضا(ع)
آینهکاری یکی از هنرهای ایرانی و از تزیینات وابسته به معماری است که سابقۀ آن به دوره صفویه باز میگردد و در دوران قاجار بسیار مورد توجه قرار میگیرد. در این میان شهر مشهد به واسطۀ وجود حرم امام رضا(ع) به یکی از مراکز رشد و شکوفایی هنر آینهکاری در ایران مبدل میگردد. در حرم امام رضا(ع) اماکن متعددی با آینه تزیین شدهاند. یکی از آن اماکن رواق دارالسیاده است که برای تزیین آن از تزیینات آینهکاری ...
متن کاملنقش انواع گل شاهعباسی در قالیهای حرم امام رضا(ع)
حرم مطهر رضوی یکی از اماکن مذهبی به شمار میرود، به دلیل اهمیت این بنا برای مسلمانان سعی شده است برای ساخت آن از تزیینات و هنرهای اصیل ایرانی استفاده شود. هنر در این بنا به بهترین شکل خود بکار گرفته شده است. قالی هنری است که علاوه بر زیبایی فضا به پوشش آن کمک میکند. گل شاهعباسی یکی از نقوش مشترک در کلیهی تزئینات و بخصوص قالیهای حرم مطهر میباشد. قالیهای حرم مطهر نمونهی خوبی برای معرفی قا...
متن کاملاقامتگاه زائرین حرم امام رضا(ع)
هدف پژوهش، کمبود فضاهای اقامتی(مناسب) و عدم توجه درست به نیازهای زائرین سبب مطالعه این موضوع گردید تا شاید حرکتی باشد در راستای حل آن.
15 صفحه اولنسبت فقه و اخلاق در آموزههای امام رضا(ع)
نسبت فقه و اخلاق، نهتنها از دیرباز محل تأمل عالمان دینی بوده و ذهن آنان را مشغولساخته است، بلکه در شرایط امروز، بهدلیل تحولات اجتماعی و فرهنگی گسترده در زندگی بشر و تغییرات رخداده در سبک زندگی، نیاز حسشده به توسعة فقه و نیاز به پاسداشت از جایگاه اخلاق در حیات اجتماعی، بازنگری در این مسئله ضرورتی افزون یافته است. در میان ائمه اطهار(ع) چنین می نماید ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه فیروزه اسلام(پژوهه معماری و شهرسازی اسلامی)جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۵-۲۵
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023